Kertai Csenger
![]() |
A mű jellemzéseként olyanokat szoktak mondani, hogy
nevelődéstörténet, amelyben esszéisztikus részeket, párbeszédes jeleneteket és
naplóbejegyzéseket is találunk, sőt verseket is. Maga a szerző a felnövés
korszakainak lenyomatait említi műve kapcsán, a kudarcok folytonosságát és az
abból fakadó beismerést helyezve a középpontba. A művet a dán filozófus,
Kierkegaard Vagy-vagy című művével is kapcsolatba hozzák, ami megalapozott
lehet, mivel Kertai Csenger sok más írásában is fontos szerzőként foglalkozik
vele és műveivel.
Ami a legkülönösebb a kisregényben, hogy egészen
másként gondolkodik a „szereplők” fogalmáról. Miközben számunkra a történetek
elképzelhetetlenek szereplők nélkül, sőt maga a fogalom is értelmezhetetlen
nélkülük, addig Kertai műve ezt az evidenciának látszó komponenst teszi
vizsgálat tárgyává: mi éenne, ha egy történetnek nem lennének szereplői.
Így ír többek között:
„Úgy kéne írni,
hogy a történeteknek ne legyen szereplője, mert én csak egy szereplőt tudok
írni, és az mindig úgy alakítja a dolgokat, hogy róla legyen szó. Képekről kell
írni, lehetőleg tájképekről, az athéni tengerpartól. A történések szereplő
nélkül kinyitják ezeket a képeket, és pillanatokká fokozzák őket, még ha
figurális is a kép, a figurák dermedten állnak, nem ők a fontosak, hanem ami
történik körülöttük, egy hajótörés, egy napozás, egy szerelmi aktus.
Közvetítők, és ez mégsem lefokozás, csupán a valóság pontosabb érzékelése. Ezek
a kis miniatűrök a mi életünk, egy-egy kis történet még apróbb része, amiben
csak úgy fogható fel az egész, ha a történések válnak dominánssá. Ilyen az írás
is, magától történik, megzaboláznád, s máris nem a történés fontos, hanem a
szereplő, ami elveszik a részletekben. A történetmesélés legszebb része, hogy
nem valóságos, a személyem annyit számít, hogy én miként nézek a dolgokra,
milyen adalékanyagot teszek, gyúrok hozzá. Elvileg ez a fikció, hogy leírhatok
egy várost, ahol sosem jártam, és mégis olyan dolgok történnek ott, ami minden
képzeletemet felülmúlja. Egy utópiát, de végül is, az utópia csak akkor lesz
utópia, ha elhisszük, hogy ennek a helynek léteznie kell. Athén lényege, hogy
nem létezik. Ahogy odaérek, elnyeri létezését, s ezzel mulandóságát is. Az én
Athénom örök, ezért kellett leszögezni, hogy nem létezik, a történések
alakítják, ennek a történetnek a középpontja, és ebben a történetben ő mindenre
válasz lehet, mert nem zavarja, hogy piciny, és csak töredéke azoknak a
történéseknek, amikről nem is tud.”
Megjegyzések
Megjegyzés küldése