Esterházy-szövegek a Piarista Gimnáziumról
A matematika és „a” Pogány
A budapesti Piarista Gimnáziumba jártam, nagyon fontos hely
az életemben. Volt ott egy legendás matematikatanár, Pogány János. A Pogány.
Nagyon szenvedélyes ember volt, minden butaságot, nem tudást személyes
fájdalomként élt át, illetve sértésnek, a teremtés iránti pimaszságnak vett.
Lenyűgöző és félelmetes volt. Még szinte mostanság is álmodtam vele,
rémálmodtam – hogy állok a táblánál és gyöktelenítenem kell, de már nagyon
össze vagyok zavarodva. Rettentő gyorsan beszélt; kezdetben, mire fölfogtam,
hogy hozzám szólt, hogy mintha akarna valamit, már le is barmolt és leültetett.
Na, akkor álltam én föl. „Nem találtam a ritmust.”
Eszaszi, kb. ennyit lehetett érteni a nevemből. Ha az „ez
tehát” szavakat valaki gyorsan mondja, ma is összerezzenek. Talán nem túlzok,
ha azt mondom, hogy aki nem tudott, azt megalázta. Nem gonoszságból,
szünetekben elbűvölő volt, legendás Vasas-drukker, mikor tudni való, hogy „a jó
magyar ember az fradista”.
Én ezt akkor 14–15 évesen fölismertem, hogy vagy meg fognak
itt tiporni, vagy megtanulom a matematikát. Valóban, az osztályban az első nem
egyes – nevezetesen kettő alá – az enyém volt, úgy október közepe táján.
És aztán kiderült, hogy van egy kicsi érzékem hozzá;
mindenesetre az egyetem ehhez képest „maradék nyári nagyvakáció” volt.
De én matematikus soha nem voltam, mert csak szerettem
(szeretem ma is) a matematikát, de nem voltam alkotó viszonyban vele. Hogy ezt
tanultam, annak azt gondolom, sok részhaszna van; a legfontosabb, hogy egy
szintig föl tudom fogni, mi a szép a matematikában. Hogy mit jelent,
hogy egy levezetés elegáns. Vagy hogy a „szeretnék egyszer egy Bolyai-könyvet
írni” mondat számomra jelent valamit, vagy vélhetően többet, mint másnak.
(Azt csinálom, amit
eddig, nézdegélek. = Alföld 1989/1. 29. p.)
Három tanári modell
Ha fontoskodni akarnék, és az emlékezés műfajához ez majdnem
hozzá is tartozik, úgy mondanám, hogy (számomra) három oszlopa volt ama gimnáziumi
létnek. Ez a háromféleség három tanárhoz köthető, három tanítás vetőmagjának
lehettem (lám, kicsit stílusficamos) kövecses talaja. Az, hogy én matematikusi
diplomát szereztem, inkább volt Pogány tanár úr szenvedélyességének köszönhető,
mint az enyémnek. Ez a szenvedély nem volt veszélytelen, aki nem tartott vele,
azt legyűrte, nem túlzás talán: megalázta. Az az égő viszony, amely tanár és
tárgya közt létezett, élmény és példa számomra azóta is. Ekkor tanultam meg a
tudást becsülni, s bonyolódtam bele a tanulás kalandosságába is. Kincs tanár úr
elsőre éppen az ellenkezőjének látszott, aki maga volna a szenvtelenség.
Fokozatosan derült ki, hogya látszólag hűvös tartózkodás mélyén szintén valami
tűz lobog, az igazságosságé. (Áldott kettesek, melyeket osztályelsőként
kaszíroztam...) Ezt, diákok/ lassan tanultuk meg becsülni, azt hittük, hogy ez
magától értetődő. De ahogy múltak az évek, kiderült, hogy ez a legkevésbé sem
magától értetődő. És az is kiderült, hogy az igazságosság az személytelen, de
Kincs tanár úr hozzánk való viszonya egyáltalán nem az/ figyelt ránk, ismert
minket, és a maga geometrikus szeretetével terelt. S talán még ma is így van,
örök osztályfőnök. A harmadik féle tanítás Jelenits tanár úr nevéhez köthető.
Ha az előző két oszlopot a Tudás és az Igazságosság dicséretének fogjuk föl,
akkor e harmadikat az Egész dicséretének nevezhetjük. Jelenits tanár úr
akármilyen kicsi dologról szól is, az egészről beszél, arra figyelmeztet. Az
Egész dicsérete számomra azonos a hittel. Hogy valamelyest frivolan
fogalmazzak: egy egyházi iskola, amely még a hitről is hitelesen tud szólni -
ennél kívánni sem lehet többet. Többszörösen is jólesett akkor oda járnom. A
legfontosabbat, a belült már elmondtam. De kívülről is jó volt, mert az iskola
nagy presztízzsel bírt, emlékszem, hogy az egyetemen is elismerőleg bólogattak,
látván, honnét jövök. Ez '68-ban történt. Mondjuk, két évvel előbb is
bólogathattak volna, és szó nélkül kivágtak volna (klerikális reakció gyanánt,
fölteszem). Azaz ennek az egész vállalkozásnak/ egyházi iskolába járni, volt
valami enyhe ellenállás jellege. Ez főleg a szüleinket mutatta jó fényben,
amire egy kamasznak nagy szüksége van. Furcsa, érdekes volt ez a bátorság,
némiképp jellemző a Kádár-korszak kontúrnélküliségére, hogy miközben az egész
társadalom belenyugodott ezen időkbe (szó szerint: ahogy akit fejbe vertek,
arccal a sárba esik bele, úgy nyugodott bele az ország a van-ba, lassan bele),
mégis jelezte, jelezhette, hogy volna itt más is, mint e belenyugvás. Az iskola
sziget volt/ miközben az ország természetszerűlegnem volt az, illetve egyszerre
volt kint is, bent is (amiről most szívesen elfelejtkeznénk).
(Vigília, 1994/4)
Konstruktív zordság
A tanítás is szükségszerűen személyesedik. A hiteles (azaz
modern) tanár mindig is nagyon fontos volt, a legfontosabb, de talán nem volt a
tanár ennyire magányos és magára hagyatott.
Megvallom, nekem eléggé konzervatív, merev fölfogásom van az
iskoláról, mondván az legfőképpen olyan hely, ahol tanulni kell, és tanulni
nehéz. Munka. Nyilván azért gondolom így, mert ilyesmit láttam annak idején a
Piarista Gimnáziumban, és részint tetszett nekem az a szigorúság, részint, úgy
vélem, hasznomra volt.
Ezzel szemben atyaként nem tudom ezt a „konstruktív
zordságot” következetesen képviselni. Azt csinálom, ami a legrosszabb: csupán
jelzem. Azaz morgok. Rosszabb esetben megsértődöm. És hát az sem igaz, amiben
régebben reménykedtem, hogy a nevelés az nem más, mint példaadás; a gyerekek
nőnek, mint a dudva, és látják, amit látnak, és ez a nevelés. Valamelyest igaz
ez, de hát továbbra is fontos marad a „pedagógusi”, a sok apró, gyakorlati
kérdés, mikor, mit és hogyan adjunk a kezükbe.
Ugyanoda kanyarodunk mindig vissza: nekünk magunknak kell
hihetőknek lennünk, hogy hihető legyen az, amit mondunk.
(Új Pedagógiai Szemle
2016.7-8.)
A piaristák az ÉS
Hosszan tudnék a személyes piarista élményeimről mesélni,
arról, ahogy megtanultam, mi a tanulás, vagy a tanáraimról, és szívesen meg is
tenném ezt, mert tényleg sokat tanultam tőlük – de nem eleget, fiam!, szokta az
ember megálmodni a mondat végét. Az alapító, Kalazanci Szent József nagy ötlete
az volt, hogy népiskolákat és jó iskolákat hozott létre, tudás és áhítat,
szakemberség és pietás, matematika és szentháromság. A piaristák az ÉS. Az ÉS
mindig nagy kihívás, mert könnyen SE-SE lehet belőle, s akkor jobb a tiszta
VAGY, bár az is lehet, hogy bennünk nincs elég bizalom és nyugodtság, és így
biztosítjuk magunkat a VAGY-gyal. »A bravúr kötelező«, ezt a mondatot is ott
hallottam, az iskola falai közt.”
(Egy kékharisnya
följegyzéseiből)
Fölszentelt, különös
figurák, a tudás birtokosai
A piarista gimnáziumban pedig, amelyik nagyon jó és nagyon
szigorú gimnázium volt, az ott kétségkívül meglévő alá-fölé rendeltségi
viszonyokat nem hatalomként definiáltam, hanem tekintélyként. Ami különbség
volna. A tanárok tekintéllyel bíró emberek voltak, és ezt valami jónak
gondoltam. Tehát azt, hogy van hierarchia, valami megnyugtatónak. Volt persze
drámai része is ennek például, a Pogány János matematikatanárral való viszony,
akinél a tekintély extrém formában jelentkezett. Ott ki kellett valamit
találni, ha meg akartam úszni a megaláztatást. Vagy el kellett szaladni, vagy
meg kellett a matematikát kicsit tanulni. Én ezt a második utat választottam.
Nekem a tanáraim tekintélye nyilván azért is, mert papok voltak, valahonnét az
égből származott. Fölszentelt, különös figurák, a tudás birtokosai. Ami
nyomasztott, azt legitimnek gondoltam, inkább valami jónak, és nem olyasminek,
ami elől el kell menekülni, amit le kéne dobnom magamról. Persze nyilván azért
is volt ez így, mert sok sikerélményem volt. Jó tanuló voltam, nem bántottak.
Lám, ezt a matematikából eredő konfliktust is a magam javára használtam ki,
mert elkezdtem a matematikát megtanulni.
(beszélo.c3.hu Petri
György interjúja)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése